Italianen houden van schoonheid, met Alessi als boegbeeld. Toch begon dit wereldberoemde merk niet als designmerk. In 1921 richtte Giovanni Alessi samen met zijn broer een metaalfabriek in het Noord-Italiaanse Crusinallo op. Pas toen Carlo Alessi, de oudste zoon van Giovanni, in het bedrijf stapte richtte de fabriek zich op vormgeving. In 1945 maakte Carlo zijn laatste ontwerp, tegelijk de eerste designklassieker van Alessi: het koffie en theeservies Bombé. Alles aan dit servies ademt de Italiaanse ontwerptraditie van na de Tweede Wereldoorlog. Het is gemakkelijk voor te stellen hoe je de Vespa parkeert, en in huis een brief tikt op je Olivetti typemachine terwijl je een kopje koffie schenkt uit de Bombé koffiekan. In deze tijd groeit Alessi uit van een ambachtelijk klein bedrijf tot een fabrikant van internationaal allure dat de samenwerking zoekt met architecten als Luigi Massoni en Carlo Mazzeri die roestvrijstalen klassiekers ontwerpen.
Gedurende de jaren 1970-1990 veranderde er veel. Omdat Alessi moest concurreren met de massaproductie van grotere fabrieken besloot Alberto Alessi om voortaan design als uitgangspunt te hebben. In deze periode ontstond het ene na de andere inmiddels klassieke ontwerp. Richard Sapper tekende in 1983 voor de eerste designfluitketel ooit. De fluit op zijn 9091 wordt met de hand gemaakt en is tweetonig. Alessi kreeg de smaak te pakken en liet nog meer ketels ontwerpen, door Michael Graves in 1985 en door Stefano Giovannoni in 2003. In 1988 ontwierp Ettore Sottsass de prijswinnende bestekcassette Nuovo Milano en ontwierp Aldo Rossi La Cupola. Meer dan alle andere ontwerpen van het designmerk, is de Juicy Salif uit 1989 van de Fransman Philippe Starck een icoon van industrieel design geworden.
Alessi in kunststof
Eén van de populairste ontwerpseries is van ontwerpduo King-Kong. De serie Girotondo toont altijd een rij eenvoudig weergegeven poppetjes. Dit sympathieke symbool komt terug op alles van voorraadpotten tot servetringen en van dienbladen tot een sleutelhanger. Girotondo was het begin van een nieuwe ontwerptraditie. In de jaren ’90 ging Alessi ook ontwerpen in kunststof maken, en zonder aanloop wist het merk daar ook direct ontwerpklassiekers te maken: Mary Biscuit, de koektrommel die naar mariakaakjes ruikt werd ontworpen door King-Kong-ontwerper Stefano Giovannoni.
Alessandro Mendini ontwierp een reeks objecten met Anna, een lachend vrouwengezicht dat hij in een kurkentrekker zag. Met de jaren is Alessi steeds internationaler geworden en sinds 2000 is het Dutch Design ook vertegenwoordigd in Italië. De Nederlandse architect Wiel Arets heeft zowel een elegante waterkoker ontworpen, omkleed met gepolijst staal als eat.it, een stapelbare bestekserie. De nieuwste Nederlandse telg in de designstal is Marcel Wanders. Wanders maakte de serie Dressed, die gepolijst staal combineert met barok graveerwerk. Wat Alessi ook gaat maken in de komende jaren, één ding is zeker: het wordt verrassend en komt zonder twijfel in de designcanon terecht.
Leave a reply